Nauka > Novosti i zanimljivosti > Astronomija

Astronomi prate crnu rupu u Mliječnom putu koja nam se približava velikom brzinom
WASHINGTON (Reuters) - Crna rupa kreće se kroz našu galaksiju (Mliječni put), vukući i "jedući" jednu ostarjelu zvijezdu dok nam se primiče. Naime, astronomi su javili da ova crna rupa (pa zato je i tako zanimljiva) ima kurs koji će je u budućnosti dovesti u blizinu naše plave planete.
Međutim, nemamo apsolutno zbog čega da se brinemo ili paničimo: ova crna rupa je od našeg Sunčevog sistema udaljena između 6.000 do 9.000 svjetlosnih godina i do nas će doći za oko 200 miliona godina.
Ipak, i pored tako velike udaljenosti, astronomi koji ovu svemirsku pojavu prate pomoću svemirskog teleskopa Habl (Hubble) su veoma uzbuđeni jer im ova crna rupa daje najbolji mogući dokaz da crne rupe nastaju eksplozijom zvijezda (nekoliko puta većih od našeg Sunca) poznatoj još i pod nazivom supernova.
Pošto same crne rupe ne mogu da se vide naučnici ih mogu otkriti tek kada počnu da privlače okolnu materiju pod uticajem svoje ogromne gravitacije. Tada se oko crne rupe stvara disk materije koju privlači i ona postaje "vidljiva".
Većina crnih rupa se ne kreće već uglavnom ostaju u središtima svojih matičnih galaksija, uključujući i Mliječni put. Felix Mirabel sa Francuskog Instituta astronomije i astrofizike izjavio je da je ovo tek druga crna rupa za koju je ustanovljeno da se kreće. Prva crna rupa u pokretu otkrivena je prije više od godinu dana i kreće se mnogo brže od novootkrivene. Međutim, kako je ova vijest objavljena 13. septembra, samo 2 dana nakon terorističkih napada na Ameriku, ona nije imala većeg odjeka.
Novootkrivena crna rupa je manje mase i kreće se prema nama brzinom od oko 350.000 km/h (4 puta brže od zvijezda u njenoj okolini), a vodi se pod oznakom GRO J1655-40.

Naučnici otkrili postojanje više vrsta crnih rupa
Nedavna istraživanja svemira nastavljena nakon rekonstrukcije i popravki na svemirskom teleskopu Hubble omogu
ćila su naučnicima bolje upoznavanje ove pojave.
Naime, prilikom detaljnijih opservacija galaksije M15 (mada bi tačniji naziv bio sazviježða - na osnovu broja zvijezda koje ju sa
činjavaju) a koja je od nas udaljena 32.000 svj.god. naučnici su otkrili crnu rupu mase 4.000 puta veće od mase Sunca. Gotovo sve dosada otkrivene crne rupe, poput one otkrivene u galaksiji Andromeda, udaljenoj 2,2 hilj. svj.god, imale su znatno veću masu (oko 400 - 500 hiljada puta veću od mase Sunca). Ovim je potvrðena hipoteza da veličina i masa crnih rupa može da varira kao i kod drugih nebeskih tijela, a i da dosta zavisi i od starosti same crne rupe.

Otkrivena 100-ta planeta izvan Sunčevog sistema
Novootkrivena planeta ima masu oko 1,2 puta već u od mase Jupitera i nalazi se u orbiti zvijezde Tau 1 Gruis. Ova planeta ima gotovo kružnu orbitu i od svoje matične zvijezde je udaljena oko 3 puta više nego Zemlja od Sunca. Revolucija ove planete traje oko 4 godine.
Ovo i druga slična otkrića obezbijeðuju naučnicima nove podatke o nastanku planeta i drugih kosmičkih tijela. Za sada se pretpostavlja da postoje, ugrubo rečeno, 2 tipa planeta - one koje se nalaze na relativno maloj i one koje orbitiraju na relativno velikoj udaljenosti od matične zvijezde (ili zvijezda). Naučnici i dalje nastavljaju svoja istraživanja koja, bar što se otkrivanja planeta tiče, traju već 15 godina.

Š 2001-02 ZNANJE.ORG